Primeurs op het autosalon van Brussel 2012

Van 12 tot en met 22 januari is het weer zover. Dan opent het 90ste Autosalon van Brussel de deuren. De organisatoren in Brussel kondigen ook nu weer een editie met heel wat leuke primeurs aan. Wij zetten hier een aantal van de nieuw tentoongestelde beauties op een rij…
 

Exclusief: virtueel 360° bezoek aan het Autosalon van Brussel

Audi

Binnen het premiumsegment voor stadsvoertuigen stellen de vedetten zich met drie deuren tevreden. Maar Audi hoopt hierin verandering te brengen door een 5-deursversie te lanceren van zijn kleine A1 en dit onder de naam Sportback. Deze versie zal in de toonzalen staan vanaf maart 2012 en kan vanaf december besteld worden. Het verschil tussen de twee uitvoeringen is niet groot, maar beperkt zich niet tot het toevoegen van twee portieren. De opbouw werd eveneens hertekend om meer hoofdruimte te voorzien. Door deze bewerking komt er 6 mm in de hoogte bij.

BMW

Van alle BMW’s is de 3-reeks altijd de meest onweerstaanbare geweest. De BMW 3-serie is een echt juweeltje op gebied van prestaties en luxe. Je kan er je stijlvol op de weg mee uitleven zonder evenwel een al te grote hap uit je budget te moeten nemen. En voor 2012 legt de constructeur de lat nog hoger met een nieuwe viercilinder van 2,0 liter, evenals een zescilinder optioneel op bepaalde modellen.

Cadillac

Na de XTS Platinum conceptauto die op het Salon van Detroit in 2010 te zien was, onthult Cadillac zijn grote XTS-berline. Deze wagen uit de topklasse zal de plaats van de Cadillac STS en DTS innemen. De nieuwe berline wordt door een V6-motor van 3,6 liter voorgestuwd. Hij werd aan de Cadillac CTS ontleend en produceert een kracht van 318 pk. Een automatische schakeling met zes versnellingen zal eveneens voorhanden zijn.

Chevrolet

De Camaro-coupé is verkrijgbaar voor € 39.000 en de cabriolet voor € 44.000, dus €  5.000 meer. Voor deze prijs heb je recht op een V8 van 6,2 liter die van Corvette werd geleend. Hij ontwikkelt 432 pk in de LS3-versie en 405 pk in de LS99, met een koppel van 569 en 566 Nm. De 0 tot 100 km/h wordt tussen de 4,7 en 4,9 seconden afgelegd naargelang de versnellingsbak en de maximumsnelheid werd beperkt tot 250km/h. Een ander sterk punt van deze Camaro blijft zijn hoogstaande standaarduitrusting. Daar waar de concurrentie de eindfactuur opdrijft met een eindeloze lijst aan opties, beschikt de Camaro maar over een enkel afwerkingsniveau. Je krijgt een Head-up Display (aflezen op hoofdhoogte), airco, radio en cd-speler, 9 Boston-speakers van 245 watt, bluetooth-aansluiting, een auxiliary-aansluiting en USB, lederen interieur, elektrische verwarmde sportzetels, stuurbediening, achteruitrijcamera, automatische xenonkoplampen, 20-inchvelgen en ook nog ESC met ABS en noodremhulp.

Citroën

Ter gelegenheid van het Brusselse salon onthult Citroën een wereldprimeur en stelt het merk drie modellen tentoon die vandaag de DS-lijn vormen. Daarnaast worden de laatste technologische innovaties getoond en de DS3 WRC waarmee het merk een zevende keer de titel van Wereldkampioen van de Autobouwersrally heeft binnengehaald. In Belgische première hun nieuwste creatie: de Citroën DS5.

Ford

Een sterke aanwezigheid van de Amerikaanse autobouwer die niet minder dan 10 Belgische premières op het Autosalon van Brussel 2012 zal tonen. De stand van de Amerikaanse constructeur wordt door de Ford Focus en Fiesta ingepalmd (6 nationale premières met zijn tweetjes), en ook de nieuwe Ranger en de spacewagon B-Max zijn van de partij. De Ford Focus gaat er, zowel op sportief als op groen vlak, het hardst tegenaan met 4 presentaties in primeur. We kijken in het bijzonder uit naar de Focus ST EcoBoost (2-litermotor van 250 pk) en de Focus BEV (een elektrische Ford). Twee nieuwe Fiesta's komen ook naar Brussel: de Ford Fiesta ST EcoBoost (1,6-litermotor van 180 pk) en de Fiesta ECOnetic (87 g CO2/km).

Hyundai

Vijf jaar na de lancering van de i30, lanceert Hyundai al de nieuwe generatie. Het was de i30 die aan het begin van de i-naamgeving bij Hyundai stond. Deze "rivaal" van de Golf kwam destijds echter met een wat flauw design voor de dag. De nieuwe generatie i30´s (die beginnen bij 14.000 euro) tapt uit een heel ander vaatje. Het is trouwens een puur Europees product: het design en de ontwikkeling werden toevertrouwd aan het Hyundai-Kiacentrum dat in Rüsselheim in Duitsland is gevestigd, terwijl de productie door een Tsjechische fabriek werd verzorgd. Het is dus niet te verwonderen dat de nieuwe i30 zo goed bij de smaak van het Oude Continent aansluit. Met zijn brede schouders, zijn carrosserielijn die het oog naar achteren meeneemt en zijn expressieve radiatorrooster, valt hij perfect binnen onze schoonheidsidealen.

Isuzu

De Isuzu D-max is met zijn laadcapaciteit van een ton en zijn trekkracht van drie ton een van de krachtigste pickups op de markt. Deze pickup, die door de legendarische Isuzu 2,5 en 3,0-turbodieselmotoren wordt aangedreven, beantwoordt zonder problemen aan al je verwachtingen. De Isuzu D-max mag als bedrijfsvoertuig worden ingeschreven en mag fiscaal ook als bedrijfswagen worden beschouwd. De Isuzu D-max is een droom voor wie mooie dingen wenst te verwezelijken.

Kia

Wij kennen deze Kia Optima al sinds april, toen hij op het Salon van New York werd voorgesteld. Hij herneemt de bekende esthetische codes van het merk en wordt zo wel een van de meest begeerde berlines van het moment. Maar dan wel met een eerder sportieve tred. De radiatorrooster trekt je aandacht, de velgen onderstrepen perfect de stroomlijn en de achtersteven is dynamisch, al mist hij wat finesse. Binnenin doet de indeling aan een Saab denken, met een centrale console die in de bestuurdersruimte zit verzonken.

Lamborghini

De Gallardo, die al sinds 2003 over de wegen bolt, heeft het steeds moeilijker om in de race te blijven tegen Ferrari. Het merk met de Stier is daarom begonnen aan de voorbereiding van een vervanger voor zijn topsporter. Stefan Winkelmann, de baas van het merk, heeft hem zelfs al een naam meegegeven: "Cabrera, een benaming die ook wordt gebruikt voor een ras van vechtstieren uit het Andalusië van de jaren 1740." Deze "berlinette" (180.000 euro) met de motor achteraan in het midden, eist zo zijn verbondenheid met de traditie van het stiervechten op. De Cabrera doet er ook alles aan om zijn rivaal uit Maranello voorbij te steken als het op prestaties neerkomt. Zijn kracht stijgt tot rond de 600 pk en het gebruik van enkele plastic elementen die met koolstofvezel werden versterkt (CFRP), moeten voor een lager gewicht zorgen. En toch geeft de technische fiche je een indruk van déjà-vu: de V10 (met of zonder turbo) en de vierwielaandrijving staan nog steeds op het programma.

Lancia

Lancia heeft wel degelijk de bedoeling om uit de komst van Chrysler zoveel mogelijk voordeel te halen. Zo toont de autobouwer ons eerst een staaltje van rebadge engeneering met de 300C, die nu Thema wordt genoemd, en licht hij vervolgens de sluier van de Flavia Cabriolet. Deze berline volgt uiteindelijk het voorbeeld van de Thema. De Flavia zou binnen de 6 volgende maanden op de markt moeten komen.

Land Rover

Slechts weinig wagens kunnen prat gaan op een carrière die zo'n lange periode overspant als die van de Land Rover Defender. Het is een echt icoon uit de automobielwereld en zijn vervanger is nooit echt aan de orde gekomen. Alles lijkt erop dat Land Rover dit nu toch sterk overweegt voor ... 2015. In afwachting daarvan is dit de conceptcar die er in Brussel zal staan. Zijn codenaam: DC100. Om er meer over te weten: afspraak op het salon!

Lexus

De markt voor de hybrides is al bij al nog wat beperkt. Daarom brengen de autobouwers meer verscheidenheid in hun aanbod om bij een breder publiek in de smaak te vallen. De CT200h is zo de rangen van Lexus komen vervoegen. Het chassis en het binnenwerk zijn van de bescheiden Prius afkomstig. In Brussel mag je niettemin op esthetisch en technisch vlak vernieuwing verwachten.

Mercedes

Dit nieuwe model is op en top Mercedes. De C Cabriolet is een indrukwekkende coupé die puur rijgenot met een voorbeeldige doeltreffendheid combineert. Deze nieuwe coupé verleidt met zijn compacte proporties, zijn lage contouren en zijn krachtige schouders.

Mini

De Mini Roadster is de eerste cabriolet met twee zitplaatsen van deze autobouwer. Ondanks zijn lengte van 3,73 meter en breedte van 1,68 meter geniet dit model toch van een kofferruimte van 240 liter en dit door de afwezigheid van een achterbank. Geen verrassingen daarentegen wat het motorengamma van deze wagen betreft. De Mini Roadster herneemt dezelfde motorblokken die al in de Mini Coupé werden voorzien. Er is de 1,6 liter-benzinemotor met 122 paardenkracht en de dieselversie van 143 pk.

Nissan

Met de Nissan Juke SV 2012 hangt het helemaal van jou af. Om de beste verhouding tussen prestaties en brandstofverbruik te krijgen, kies je de stand Normal. Om de opwinding een stapje op te drijven, ga je naar de Sportsstand. Het stuurgevoel verandert, de schakelverhoudingen veranderen en de kleppen worden bijgesteld zodat elke bocht een bron van puur genot wordt. En als het dan tijd wordt om te vertragen, zorgt de Eco-stand van de Juke SV 2012 dat er geen druppel brandstof wordt verspild. Met het I-CON-systeem blijf jij meester over jouw rijstijl en rijcomfort. Kies de D-stand om je snel aan veranderende wegomstandigheden aan te passen. Of druk op de Climate-toets om de weergave van het systeem te wijzigen en meester te worden van alle apparatuur die je comfort bevordert.

Opel

Met vijf portieren en vier plaatsen is deze Opel uitgerust om alle voordelen van een elektrisch voertuig te bieden, zonder de problemen van een tekortschietende autonomie. De Opel Ampera is klaar om een volledig nieuw segment op de Europese automarkt te openen. Volgens de planning zou deze auto eind dit jaar in de handel moeten zijn tegen de prijs van 37.900 euro. De Ampera biedt een elektrische stand met een autonomie van 40 tot 80 km naargelang de rijstijl. De elektrische motor biedt het equivalent van 150 pk en 370 Nm, waardoor de Opel Ampera van 0 naar 100 km/u gaat in ongeveer 9 seconden. Opel laat weten dat de meeste Ampera´s de hele tijd in de batterijmodus kunnen rijden, aangezien zowat 80% van de Europeanen minder dan 60 kilometer per dag afleggen. De benzinemotor zal het vervolgens overnemen, wat de autonomie met een volle tank tot meer dan 500 km brengt.

Peugeot

Voor hen die een alternatief zoeken voor de bekende SUV´s, stelt Peugeot een terreinwagen voor in een hybrideversie van de 508: de RXH. Qua look heeft de 508 RXH alles van een allroader: 5 cm hoger dan de 508 SW en in vergelijking met zijn neefje, de stationwagen, 40 mm breder achteraan en 20 mm vooraan. Naast de nieuwe kleuren krijgt deze nieuwkomer LED-lampen mee in de vorm van 3 klauwen, een imposant radiatorrooster en 18-inch velgen. De wielkappen zijn uit ruw plastic om het koetswerk te beschermen. Onder de motorkap vinden we een diesel-elektrisch blok: de 2.0 HDi FAP HYbrid4 die 200 pk ontwikkelt en een koppel van 450 Nm. De dieselmotor, die vooraan zit, drijft alleen de voorwielen aan, terwijl de elektrische motor alleen voor achterwielaandrijving zorgt. De bestuurder kan daarom kiezen om in vierwielaandrijving te rijden. Of in automatische stand die zich aan de wegligging en de rijstijl aanpast. Dankzij de HYbrid4-technologie - die al op de Peugeot 3008 zat - heeft de 508 RXH slechts 4,2 liter diesel nodig om 100 km in gemengd verbruik af te leggen. De RXH stoot slechts 109 g CO2/km uit, wat 41 g CO2 minder is dan de klassieke 508. Een heel mooie prestatie voor de toekomstige concurrent van de Volvo V60 Plug-in Hybrid en de Audi A4 allroad.

Renault

Na de Modus, is het de beurt aan het duo Scénic en Grand Scénic voor enkele kleine aanpassingen. De twee compacte spacewagons van Renault krijgen een rijker aanbod van motoren en uitrusting. Terwijl de Renault Modus 2012 geen haar verandert, hebben de Scénic en Grand Scénic enkele esthetische wijzigingen ondergaan. De veranderingen merk je vooral aan de voorzijde. De afwerking is beter met voortaan LED-lampen, verchroomde toevoegingen op de flanken en achteraan. De achtersteven ontsnapt ook niet aan deze lichte restyling met een gedynamiseerde look en de zonet vermelde chroomelementen. Nieuwe velgen uit aluminium en nooit eerder uitgegeven wieldoppen zijn eveneens verkrijgbaar. Andere nieuwtje, de kleurencatalogus wordt met twee kleuren aangevuld: Rouge Grenat en Bleu Majorelle.

Skoda

Skoda zal met een uniek model aanwezig zijn. Het gaat om de conceptauto Mission L. Dit nieuwe voertuig dat heel sterk op het aangekondigde seriemodel gelijkt, zal in de loop van het jaar worden gelanceerd. "Deze première is het startschot van Skoda´s offensief voor de komende jaren" verklaart de Directeur van Skoda´s bestuursraad, Pr. Dr. Winfried Vahland, die ook bevestigt dat "deze nieuwe compacte wagen en de nieuwe producten die volgen garant staan om onze doelstelling qua jaarvolume te realiseren, te weten 1,5 miljoen voertuigen tussen nu en 2018. Wij gaan de komende jaren iedere zes maanden een nieuw model voorstellen.”  “Wij hebben bij dit ontwerp voor een heel zuivere stijl gekozen. Wij hebben de vlakken eenvoudig maar doeltreffend structuur gegeven," claimt Jozef Kaban, de verantwoordelijke van de ontwerpafdeling met betrekking tot de filosofie van dit concept. "Het sterke en sportieve uiterlijk van dit concept is een directe stijl die uitdrukking geeft aan het jonge karakter. Veel mensen gaan vandaag op zoek naar heldere en minimalistische lijnen en het Mission L-concept biedt dit allemaal."

Subaru

De Europese Subaru Impreza XV komt als een compact multisegmentvoertuig dat gebaseerd is op het Impreza hatchbackmodel met vijf portieren. Door enkele kunstgrepen krijgt hij de look van een vechtersbaas mee. Hij stoeit fier met zijn exclusieve rooster, ruimer uitgewerkte wielkasten, hogere opbouw, dak met bagagedrager en een wat minder discreet zijraampje.

Suzuki

Een jaar na de vernieuwing van de Swift maakt de Sport zijn grote herintrede in het topgamma. Onder de motorkap sprokkelt de 1.6 VVT 11 pk extra bij elkaar dankzij een nieuw inlaatspruitstuk en een vernieuwde variabele kleppenregeling (VVT) en komt zo op 136 pk. Deze lichte krachtwinst, samen met de 15 kg gewonnen gewicht op deze nieuwe uitvoering, zorgen voor een kracht-gewichtverhouding die tot 10,4 kg/pk zakt, tegenover 11,2 op het oude model. Het kleine atmosferische blok is voortaan aan een nieuwe versnellingsbak met zes versnellingen gekoppeld, waardoor de kleine Japanner een verlaagd verbruik en een kleinere uitstoot kan laten optekenen (6,4 l/100 km bij een gemengd verbruik voor 147 g CO2). Het wielstel werd ook grondig herzien om het slingeren tegen te gaan en de baanvastheid in de bochten te verbeteren.

Toyota

De AYGO mag dan wel een klein autootje zijn, de degelijkheid van Toyota is aanwezig. Qua comfort is Toyota gul met de uitrusting. Qua rijplezier worden de prestaties van de Toyota Optimal Drivemotoren ten top gedreven. Budgetgewijs tekenen we een CO2-uitstoot op van slechts 103g/km (1.0 M/T).

Volkswagen

Het werd tijd dat de symbolische Volkswagen een verjongingskuur onderging, en wat voor een! Hij spreidt een agressievere en mannelijkere stijl tentoon en zijn interieur werd ook niet verwaarloosd. Drie motoren brengen deze Beetle van de 21e eeuw tot leven (de beschrijving komt van VW, niet van ons): een vijfcilinder van 2,5 l, een TDI Clean Diesel van 2,0 liter en een TSI turbo van 2,0 liter.

Volvo

De Volvo C70 coupé-cabriolet doet zijn intrede op het Autosalon van Brussel met een speciale serie: de C70 Inscription die zowel elegant als geraffineerd wil zijn. Dit is ook een Europese première, na een eerste voorstelling op het Salon van Los Angeles in 2011. Hij onderscheidt zich met zijn velgen in een lichte legering en een zwart radiatorrooster. De carrosserie van de Volvo C70 is verkrijgbaar in wit of zwart. Het is een type cabriolet met een hard dak, de zogenaamde hard top. Binnenin is het een en al leer en aluminium: de banken en het dashboard zijn met leer overtrokken en met een contrasterend stiksel doorstikt. Tal van andere elementen zijn met aluminium verfraait: de handrem, de versnellingshendel, het pedaal en de centrale console.