Prototypes op het Autosalon van Genève

Van 8 tot 18 maart stelt het 82ste salon van Genève, net zoals elk jaar, een hele reeks nieuwigheden voor die je niet veel later bij de concessiehouders terugvindt. Maar het evenement onthult ook prototypes die er iets langer over doen om in de showrooms te verschijnen. En al is het per definitie moeilijk om informatie hierover te verzamelen, toch zijn we ernaar op zoek gegaan.

Ssang Yong

Na de XIV-1, CUV (Crossover Utility Vehicle), staat dit bedrijf klaar om zijn opvolger, de XIV-2, te onthullen. Deze laatste laat mooie afmetingen optekenen. Hij is immers 4,166 meter lang, 1,82 meter breed en 1,566 meter hoog. De wielbasis meet 2,60 meter, wat zo goed als identiek is als die van een Kia Venga. Er is nog niets bekend over de prijs of de beschikbaarheid, want dit alles bevindt zich nog in het project- en prototypestadium!

Mini

Mini staat op het punt om de Clubvan voor te stellen die gebaseerd is op het principe van de Clubman. In vergelijking met de Clubman break onderscheidt dit type zich door zijn twee plaatsen, zijn gesloten laadruimte achter de zitplaatsen voor de chauffeur en de voorste passagier, evenals door zijn ondoorzichtige zijvensters achteraan. Qua kleur gaat de carrosserie richting "British Racing Green". Dit concept zet de lijn voort van de Morris Mini Van, die de grote fans van het merk maar al te goed kennen. Sinds 1960, een jaar na de lancering van de klassieke Mini, biedt het merk dit model met een 10 centimeter langere wielbasis aan. Het was toen al uitgerust met een gesloten laadruimte en met een dubbel achterportier. De geschiedenis wordt dus oneindig herhaald.

Honda

Plaats voor het NSX-concept. Maar dit zal niet de enige conceptcar in Zwitserland zijn. De EV-STER, die al in Tokyo te zien was, zal eveneens van de partij zijn, net als het prototype van de Europese CR-V, dat heel erg bij de Amerikaanse versie aanleunt. Tot slot zal het Japanse merk een volledig nieuw prototype onthullen met een 1.6 dieselmotor die je onder de motorkap van de volgende Civic zal vinden.

Catecar

Een prototype met elektrische batterijen die door een kleine benzinemotor en een zonnecellendak worden gevoed, zou in de gangen van het Salon van Genève zijn intrede moeten doen. Deze kleine wagen heeft zijn eerste rondjes al over de landingsbaan van de Geneefse luchthaven gemaakt met de bedoeling hem te verbeteren, verder te ontwikkelen en hem tegen het einde van dit jaar te homologeren. De productiefase is dan voor het einde van het jaar. Wat het merk niet weerhoudt om op het salon aanwezig te zijn met een maquette die naar verluidt in ware grootte mag worden verwacht.

ItalDesign

Nooit gezien! Ondanks de risico’s dat er gelekt wordt, is het merk erin geslaagd om zijn nieuwste prototype volledig geheim te houden. Het enige wat we hebben kunnen vernemen is... zijn kleur. Er is sprake van een tint rood voor een wagen die het leven van liefhebbers van mooie lichte motoren rooskleuriger zou moeten maken. Het lijkt er immers op dat dit merk, dat gespecialiseerd is in auto´s zonder rijbewijs, deze keer de stap zet van golfkarretjes naar echte modellen voor de weg! Ongetwijfeld een van de hoofdattracties op het salon!

Peugeot

De 208 GTi zal je in de gangen van het Salon van Genève kunnen vinden, maar dan wel onder vorm van een conceptcar, naast de 208 die hier zijn officiële première kent. Alhoewel de 208 GTi Concept als prototype wordt aangekondigd, werpt de wagen zich al direct op als waardige opvolger van de 205 GTI, wat heel erg in de smaak valt bij de liefhebbers van het merk. En al is het momenteel zeker nog een conceptcar, heel veel veranderingen moeten we niet verwachten zodra dit model in productie gaat. De wagen ziet er namelijk al heel sterk als een afgewerkt model uit.

Nissan

Er zijn twee prototypes aangekondigd. Het eerste mag misschien nog volledig top secret zijn, over het tweede weten we wel al het een en het ander. Het betreft de Invitation Conceptcar, die de volgende Japanse kleine multipurpose moet aankondigen. Het ziet ernaar uit dat de Invitation zijn CO2-uitstoot onder de 100 g/km zal houden, zelfs in de modellen uit het hogere gamma. En dit dankzij nooit geziene motoren die over Pure Drive-solutions beschikken, en met name ook door het lage gewicht van het geheel en de inspanningen die werden geleverd om een aerodynamisch koetswerk af te leveren. De Nissan Invitation Concept wordt eveneens met een Around View Monitor uitgerust. Deze voorziening, die je al op de Juke kon vinden, belichaamt de ultieme evolutie van camera-ondersteunde parkeersystemen.

Lexus

De LF-LC van Lexus zal zeker op ‘t appel zijn. De 2+2 hybride sportcoupé werd in Detroit met de "EyesOn Design-prijs" beloond, een onderscheiding voor de beste conceptcar. Het merk komt met deze nieuwe stijl gedurfd uit de hoek, namelijk met het idee van de gestroomlijnde radiatorrooster. Het prototype werd door Caltry ontworpen, de ontwerpstudio van Lexus die in Newport Beach in Californië is gevestigd.