De dodelijkste vliegtuigen ter wereld

Wie het luchtruim beheerst, wint de oorlog. Dat wisten de geallieerden al in de Tweede Wereldoorlog en ervoeren de Irakezen tot hun scha en schande tijdens de Golfoorlogen. Gevechtsvliegtuigen zijn een bepalende factor, waar ook ter wereld. Tien dodelijke vogels dringen zich op, zoals de Russische Sukhoi T-50, die volgens Vladimir Poetin het beste gevechtsvliegtuig ter wereld is. Met een verwachte levensduur van 30 tot 35 jaar ziet het er goed uit voor de T-50. Enige bedenking: het feit dat dit toestel bestaat uit Russische en Indische onderdelen schept niet meteen veel vertrouwen. Zal pas klaar zijn in 2015, we hebben dus nog even.

F-22 Raptor

De T-50, een zogenaamde vijfde generatie jet, is nog in volle ontwikkeling maar dat kan niet gezegd worden van de operationele F-22 Raptor van de Amerikaanse luchtmacht. Momenteel is dit de enige actieve vijfde generatie jet (vliegt supersonisch en heeft de modernste vlieg- en wapencontrolesystemen aan boord) van het Amerikaanse leger, en verder mag alleen Israël er gebruik van maken. Er vliegen zo'n 90 toestellen van dit type rond, vliegtuigbouwer Lockheed Martin heeft er nog ongeveer evenveel af te leveren.

J-20

China is letterlijk en figuurlijk een wereldmacht van formaat, en wil dat imago in de nabije toekomst kracht bijzetten met de J-20. Op 11 januari van dit jaar onderging de Chengdu J-20 zijn eerste testvlucht, met een verwachte aanleverdatum tussen 2017 en 2019. Op dat moment zal dit gevechtsvliegtuig bijna dertig jaar ontwikkeling achter de rug hebben. Het feit dat de J-20 onder een project valt met de naam J-XX, wijst op de ontwikkeling van meerdere gelijkaardige gevechtsvliegtuigen. Als wij de naaste buren waren van China, dan was het nu het moment om dikke vriendjes te worden.

Kai-KF-X

De Kai-KF-X is een gezamenlijk project van Zuid-Korea en Indonesië, maar vooral van die eerste. Om aartsvijand Noord-Korea af te stoppen natuurlijk, moest de gespannen situatie aan de 38e breedtegraad ooit echt ontploffen. Tegen 2020 moet hij volledig vliegklaar zijn, maar tegen dan zal hij ongetwijfeld de nodige veranderingen ondergaan zijn. Eind vorig jaar nog veranderde Zuid-Korea de initiële plannen en transformeerde het de Kai-KF-X van een puur gevechtsvliegtuig in een stealthvliegtuig omdat Noord-Korea een directe bedreiging zag in de ontwikkeling ervan. Wordt ongetwijfeld vervolgd…

F-35

De F-22 van enkele slides geleden en deze F-35 behoren tot dezelfde Lockheed Martin-familie. Hoewel de F-35 net iets minder mogelijkheden heeft dan de F-22, heeft het Amerikaanse leger er toch hopen van besteld. 2443 exemplaren om precies te zijn, goed voor een factuurtje van 382 miljard euro. Eind dit jaar zullen er welgeteld… 11 F-35's afgewerkt zijn. Nog maar 2431 te gaan dus.

ATD-X

Jarenlang had Japan om begrijpelijke redenen geen actief leger. Dat is tegenwoordig wel anders, wat de Mitsubishi ATD-X nog eens benadrukt. In 2014 moet hij in de lucht hangen. Het enige wat op dit moment van dit project geweten is, is dat levensechte en volledig functionerende schaalmodellen op 1/3 en 1/5 meer dan bevredigende prestaties leverden. De kans dat deze Mitsubishi de legendarische Zero van de troon stoot als hét Japanse vliegtuig bij uitstek, is wel nihil.

India heeft plannen

Als je wilt weten waar het in de toekomst zal rommelen, hoef je gewoon maar te kijken naar de landen die het meeste investeren in hun legermacht. India bijvoorbeeld heeft schijnbaar grootse plannen, want het heeft momenteel een wedstrijd uitgeschreven voor een contract van 126 gevechtsvliegtuigen, goed voor net geen 10 miljard dollar. Zijn nog in de running: de Boeing F/A-18/E/F Super Hornet, de Dassault Rafale, de Eurofighter Typhoon, de Lockheed Martin F-16IN Super Viper, de Mikoyan MiG-35 en tenslotte de Saab Gripen NG. In juli 2011 valt de finale beslissing.

Eurofighter Typhoon

Daarnet kwam hij al even aan bod, de Eurofighter Typhoon. We mogen hem zeker niet vergeten, niet in de laatste plaats omdat dit een pan-Europees project is. Groot-Brittannië, Duitsland, Italië, Oostenrijk, Spanje en ook Saoedi-Arabië staan allemaal achter het initiatief. De afgelopen paar maanden heeft de Typhoon serieus wat negatieve aandacht gekregen omdat de schietstoelen mankementen vertoonden.  Ondanks serieuze vertragingen en een stratosferisch kostenplaatje, begint het toch een succesverhaal te worden: India (zij weer), Japan, Griekenland, Qatar, Roemenië, Denemarken, Servië en Maleisië hebben al interesse getoond of vliegen nu al met Typhoons.

F15E Strike Eagle

We hadden verwacht dat Israel ondertussen massaal de overstap zou gemaakt hebben naar vijfde generatie vliegtuigen, maar buiten enkele bestelde F35 moet de Israëlische luchtmacht het momenteel doen met vierde generatie vliegtuigen. Niet dat een F-15E Strike Eagle of een F-16 Fighting Falcon minder dodelijk zijn, maar toch. Die F-16 ken je natuurlijk van onze eigen Belgische luchtmacht, waar hij jarenlang de dienst heeft uitgemaakt. Laatste vermeldenswaardige wapenfeit van 'onze jongens':  in juli 2009 liet een Belgische piloot van een F-16 per ongeluk een oefenbom vallen in een bosje nabij de Duitse gemeente Lastrup.