Meer bacteriën in je auto dan op het toilet

Nieuws | De grootste broeihaard van bacteriën ? Dan denk je waarschijnlijk automatisch aan een toiletbril. Niets is echter minder waar. Zo is bijvoorbeeld de auto een pak onhygiënischer dan we denken. Het gemiddelde auto-interieur bevat ongeveer 700 schadelijke bacteriën, terwijl er op een wc-bril slechts 80 per 2,5 cm2 krioelen. Vooral het stuur, de versnellingspook en de deurgrepen zitten boordevol vieze beestjes. Een beetje bacteriën kunnen geen kwaad voor de gezondheid, maar op sommige voorwerpen zitten er toch

Door Pickx

Deel dit nieuws

De grootste broeihaard van bacteriën ? Dan denk je waarschijnlijk automatisch aan een toiletbril. Niets is echter minder waar. Zo is bijvoorbeeld de auto een pak onhygiënischer dan we denken. Het gemiddelde auto-interieur bevat ongeveer 700 schadelijke bacteriën, terwijl er op een wc-bril slechts 80 per 2,5 cm2 krioelen. Vooral het stuur, de versnellingspook en de deurgrepen zitten boordevol vieze beestjes. Een beetje bacteriën kunnen geen kwaad voor de gezondheid, maar op sommige voorwerpen zitten er toch wel wat meer dan goed voor ons is....

Auto

42% van de bestuurders eet regelmatig achter het stuur. Daardoor lopen ze onbewust heel wat risico's op het krijgen van gezondheidsproblemen. Volgens wetenschappers is de kofferbak het vuilste onderdeel :  er krioelen op elke vierkante centimeter ongeveer 1.000 bacteriën. De bacillus cereus, een bacterie die voedselvergiftiging kan veroorzaken en onder meer in rijst, pasta en aardappelen zit, kwam het vaakst voor.

Professor Ron Cutler: "De meeste bacteriën veroorzaken geen gezondheidsproblemen, maar in sommige auto's vonden we verschillende potentieel gevaarlijke bacteriesoorten. De meeste mensen maken hun huis schoon, maar verwaarlozen daarentegen hun auto. Sommige van hen lijken wel in een vuilnisbak rond te rijden. Het is de perfecte broedplaats voor bacteriën, zeker wanneer je in je auto eet en er dingen in laat rondslingeren".

Toetsenbord

Een Brits onderzoek onderstreepte in 2008 dat op en in een toetsenbord gemiddeld 400 keer méér bacteriën zitten dan op een toiletbril. Volgens de onderzoekers ontstaat de vervuiling van de toetsenborden door het eten bij de computer. En door met ongewassen handen na toiletbezoek weer achter de computer te gaan zitten.

Afstandsbediening

Onderzoek wees al uit dat de afstandsbediening in hotels zowat de grootste bron van infecties is. Dit toestel wordt namelijk zelden gereinigd. Maar ook thuis zijn op de afstandsbediening genoeg ziekteverwekkers te vinden.

Gsm

Ook de mobiele telefoon is een broeihaard van bacteriën, zoals stafylokokken. Besmetting wordt bevorderd doordat de gsm vaak in contact komt met de mond.

Liftknopjes

Pak voortaan maar de trap in plaats van de lift. Liftknopjes bevatten zelfs meer bacteriën dan een openbaar toilet.

Pinautomaat

De knoppen van de pinautomaat zijn veelal 'viezer' dan de deurhendels van toiletten, doordat ze bijzonder veel gebruikt en zelden schoongemaakt worden.

Winkelwagentjes

Ook op de veelgebruikte en over het algemeen nooit schoongemaakte hendels van winkelwagentjes kan je bijzonder veel bacteriën vinden.

Handdroger

De warme lucht uit heteluchtdrogers is de perfecte verspreider voor bacteriën en virussen. Velen geloven dat de warme lucht kiemen juist doodt. Helaas, de lucht is daar niet warm genoeg voor. Van alle methoden die er zijn om na het handen wassen de handen te drogen is die met de hete luchtdroger de ongezondste. Wie zijn handen droogt met hete lucht doet het aantal bacteriën op de vingertoppen toenemen met 186 procent, op de handpalmen zelfs met 230 procent.

Portemonnee

Mannen, vanaf nu hebben jullie een geldig excuus om niet meer naar de portemonnee te grijpen. Wist je dat mannenportefeuilles viezer zijn dan de handtas van een vrouw ?

Handtassen

De meeste vrouwelijke handtassen hebben aan de onderkant tienduizenden bacteriën, doordat ze overal op de grond worden neergezet. Het is te vergelijken met de onderkant van de schoenzool, maar dat wordt vaak vergeten, waardoor de handtas vaak nietsvermoedend op banken, eettafels of bed gezet wordt.

Slippers

Uit Amerikaans onderzoek bleek dat er na vier dagen rondlopen in New York zo'n 18.000 bacteriën op de slippers zaten. Na drie maanden bevat 93 procent van de slippers bacteriën van uitwerpselen en 20 procent de E. colibacterie. De meeste bacteriën zijn wel onschuldig.

Tandenborstel

Omdat een tandenborstel meestal in een warme omgeving (de badkamer) staat, kunnen bacteriën er prima gedijen. Bovendien staan tandenborstels vaak in een beker naast elkaar, zodat kwalijke 'kruisbestuivingen' schering en inslag zijn.

Make-upspullen

Bacteriën kunnen perfect overleven in make-upspullen, zoals bijvoorbeeld mascara. Vooral gevaarlijk omdat deze spullen in de meeste gevallen in rechtstreeks contact komen met de ogen. Dat kan leiden tot ernstige infecties. Ook de testers in winkels kun je maar beter niet uitproberen...

Kammen en borstels

Wist je dat een haarlok tot 50.000 bacteriën kan bevatten? Tel dan maar eens uit hoeveel bacteriën er aanwezig zijn in je haarborstel. Deze borstels verzamelen daarnaast ook de overblijfselen van haarproducten, die, door hun plakkerige karakter, vuil en bacteriën aantrekken. Wil je hoofdhuidaandoeningen vermijden, was je borstel dan iedere week in heet water gemengd met ontsmettingsmiddel.

Beddengoed

Je beddengoed is een paradijs voor mijten, bacteriën en virussen. Kussenslopen, dekens of dekbedden moeten daarom regelmatig verschoond en gelucht worden. Maar... ook het matras en de kussens kun je het beste regelmatig (chemisch) laten reinigen.

Badkuip

Een recente studie heeft bewezen dat de staphylococcus-bacterie, een oorzaak voor huidinfecties, in 26 procent van de badkuipen aanwezig is. Om een vergelijking te maken, de bacterie is in slechts 6% van de vuilnisbakken aanwezig. Houd je badkuip dus goed schoon met agressieve schoonmaakmiddelen.

Was

Een 'besmette' onderbroek kan bacteriën snel verspreiden door je natte was en wasmachine, waardoor je schone was opeens niet meer zo hygiënisch is. Daarom is het goed om de echte smerige was te scheiden van je andere was en extra heet te wassen.

Keuken

De gemiddelde snijplank bevat 50 keer meer bacteriën dan de toiletbril. Vooral houten borden zijn erg onhygiënisch, want zij vertonen al snel kerven waarin de bacteriën zegevieren. Wanneer je snijplank diepe groeven vertoont, kan je ze dan ook maar best zo snel mogelijk vernieuwen. Ook in en op de gootsteen van de wasbak leven honderdduizenden bacteriën per vierkante centimeter. De vochtigheid, de warmte en de voedselresten veroorzaken deze smerigheid.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen