Wat gebeurt er met je afgedankte wagen?

Nieuws | Wat gebeurt er met je afgedankte wagen?

Door Pickx

Deel dit nieuws

De meeste mensen verkopen hun oude wagen wanneer ze een nieuwe aanschaffen. Maar wat als je hem tot op de naad versleten hebt? Het wrak dumpen in de woestijn is natuurlijk een oplossing, maar niet bepaald milieuvriendelijk. Dat moet beter kunnen.

Afrika

België is dé Europese draaischijf voor de export van afgedankte wagens. Elk jaar vertrekken zo’n 250.000 tweedehandswagens via de Antwerpse haven naar Afrika. De reden is simpel: na gemiddeld vijftien jaar zijn de meeste reparaties in Europa duurder dan de auto zelf, maar in Afrika doen ze alles veel goedkoper. Mits wat creativiteit blijkt het perfect mogelijk om met een oldtimer de savanne te doorkuisen. Vraag dat maar aan de presentatoren van Top Gear (foto).

Verplichte inlevering

Verkoop je je auto niet door, dan ben je wettelijk verplicht het wrak in te leveren bij een erkend centrum. Sinds 2006 moet de autohandelaar, invoerder of producent de afgedankte wagen gratis aanvaarden. Er zijn wel een paar voorwaarden. Het voertuig moet volledig zijn, inclusief alle boorddocumenten, het mag geen ander afval bevatten en moet minstens 6 maanden ingeschreven geweest zijn in België. Op deze manier werden vorig jaar 141.015 afgedankte voertuigen ingezameld. Oldtimers en verzamelstukken vallen niet onder deze wetgeving.

Opslag

Bij de verwerking in een erkend centrum staat ecologie centraal. Dat begint al bij de opslag van de autowrakken. De locatie moet zo ingericht zijn dat er geen vloeistoffen in de ondergrond kunnen doordringen. Dat geldt voor lekkende voertuigen, maar evengoed voor vervuild regen- of reinigingswater. Er moet bovendien een afwateringssysteem voorzien zijn dat aangesloten is op een olie/waterafscheider of op vloeistofdichte tanks.

Depollutie

De eerste fase in de verwerking van een ingeleverd autowrak is de depollutie. Dat betekent concreet de verwijdering van alle vloeistoffen (olie, koelvloeistof, brandstof) en vervuilende of schadelijke onderdelen (banden, accu, airbags, katalysator, reservoirs, gassen). Vervolgens worden deze stoffen per soort opgeslagen in een speciale container.

Recyclage

De verzamelde stoffen worden vervolgens doorverkocht aan de industrie, die ze opnieuw als grondstoffen kan gebruiken. Zo worden met het plastic van accu’s bijvoorbeeld kunststofstoelen gemaakt, en is bovenstaande draagtas vervaardigd uit het rubber van oude autobanden. En daar is producent Passchal duidelijk trots op: het opschrift “do not overinflate” is ter herinnering bewaard gebleven.

Rubberasfalt

Een andere vorm van recyclage, die stilaan op grote schaal toegepast wordt, is de productie van rubberasfalt. Het rubber van oude autobanden toevoegen aan de asfaltmix zou immers sterkere wegen opleveren die langer meegaan. In Amerika, Canada en Frankrijk wordt deze techniek al gebruikt, en Nederland wil snelweg A50 bij Apeldoorn voorzien van een rubberen wegdek. Het doel is om de geluidsproductie met 10 decibel te verminderen. Blijkt die test succesvol, dan springt België binnenkort wellicht ook op de kar.

Demontage

Na de depollutie worden alle herbruikbare onderdelen uit het voertuig gehaald en verkocht op de tweedehandsmarkt. Op die manier wordt nagenoeg al het polyurethaanschuim uit de zetels en al het glas van de ruiten gerecycleerd. De toepassingen zijn legio en de resultaten soms verbluffend. De glazencollectie op de foto hierboven ging vroeger bijvoorbeeld door het leven als voorruit. De blauwgroene tint van de zonnewerende ruitkleuring is nog goed zichtbaar.

Hergebruik

In plaats van ze te recycleren, kunnen sommige onderdelen volledig hergebruikt worden. Dat is nóg ecologischer, want industriële verwerking is dan niet nodig. Meestal worden de herbruikbare onderdelen op kleinere schaal behandeld en aangeboden in tweedehandswinkels. Zo ontdekten we al achterbanken die nu dienen als sofa en veiligheidsgordels die als broeksriem verkocht worden (foto).

Vernietiging en filtering

Wat van het wrak nog rest na de demontage, wordt vernietigd in een hydraulische pers, metaalschaar of vermalingsmachine. Hiermee worden ook het chassis- en andere identificatienummers uitgewist, zodat hergebruik of herinschrijving onmogelijk is. Tot slot worden uit de stoffelijke resten nog de basismaterialen gefilterd, zodat die in de staal-, kunststof- en andere industrieën opnieuw als grondstof gebruikt kunnen worden. Het resultaat: in België wordt je afgedankte auto voor 90 procent gerecycleerd. Je nieuwe wagen bestaat dus deels uit de restanten van oude voertuigen. De cirkel is rond.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top