10 blikvangers op het Autosalon van Genève

Nieuws | Een roadtrip richting Zwitserland is begin maart zeker aan te raden. Laat de skipistes even voor wat ze zijn en focus je op de Palexpo, waar het 85ste Autosalon van Genève gehouden wordt...

Door

Deel dit nieuws

Een roadtrip richting Zwitserland is begin maart zeker aan te raden. Laat de skipistes even voor wat ze zijn en focus je op de Palexpo, waar het 85ste Autosalon van Genève gehouden wordt. Er vallen hopen premières, facelifts en concepten te rapen van 5 tot 15 maart, waaronder de nieuwe Ford Focus RS. Uiterlijk volgt hij de lijn van zijn voorgangers, onder de motorkap is het een heel ander verhaal. De nieuwste RS heeft een indrukwekkende 2.3 liter EcoBoost motor gekregen, goed voor zomaar eventjes 320 pk.

Fraaie Britten

Als Aston Martin woord houdt, staat er op hun stand een Vantage GT3 te blinken. Let op de details: de motorkap is – net zoals de stoelen binnenin - van carbon om gewicht te besparen, terwijl de uitlaatpijpen een subtiel laagje keramiek gekregen hebben. De 100 toekomstige eigenaars zullen er ongetwijfeld veel plezier aan beleven.Vergeet trouwens de Aston Martin Vulcan niet, die in Zwitserland onthuld zal worden. Dubbele win dus voor de Britten!

Einde van een legende

Bugatti heeft na 450 gebouwde wagens de stekker uit de Veyron getrokken om zich ongetwijfeld op ander fraais te kunnen focussen. Ondertussen kan je exemplaar nummer 450, de La Finale gedoopt, bewonderen in Genève. Bewonderen, niet kopen, want de La Finale verhuist meteen na het salon naar het Midden-Oosten. Dat wordt één blije sjeik.

Honda teast, Honda levert af

Na jaren speculeren en bidden tot alle denkbare autogoden komt de Honda NSX er eindelijk. Honda heeft de NSX al eens getoond in Detroit en neemt het toekomstige vlaggenschip mee naar het Europese vasteland. Wat je krijgt: drie elektromotoren in combinatie met een twinturbo V6 waardoor de NSX in het onderhoudsboekje lekker bescheiden een 'Sport Hybrid Super Handling All-Wheel Drive' heet.

Geen tijd verliezen

Het mag snel gaan voor Porsche: in maart wordt de Cayman GT4 getoond in Genève, amper een maandje later al staat hij bij je plaatselijke Porschedealer. Dat wordt karren richting de Autobahn, al was het maar om eens te proeven van de top van 295 kilometer per uur. Dat bij wijze van spreken de helft van de GT4 uit onderdelen van de GT3 bestaat, is daarbij een detail, toch?

Dictatormateriaal

De Robert Mugabes, Kim Jong-uns, Raul Castros en Bashir al-Assads van deze wereld zullen zich zeker aangetrokken voelen tot de stand van Mercedes-Maybach, waar de immense Pullman het voor het zeggen heeft. Voor zo'n half miljoen dollar (basismodelprijs) krijg je 6,5 meter aan wagen en ongetwijfeld een waslijst aan mogelijke luxe-opties.

Concept gaat uit de bocht

Rinspeed is een kei in het lanceren van leuke ideeën, dat bewijst het bedrijf nog maar eens met de Budii, een omgebouwde BMW i3. Het stuur is verplaatsbaar, de wagen heeft een blaf van een periscoop op het dak gemonteerd gekregen en ook binnenin mocht de huisstylist helemaal zijn zin doen. Resultaat: speciaal gestikt leder, afgewisseld met elk denkbaar aanraakscherm op aarde. O ja, en neonlampjes, alsof ook maar één chauffeur daar op aan het wachten is.

Overdrijven is een kunst

Koenigsegg presteert om met slechts twee wagens op de beursvloer de kaap van de 2000 pk ruimschoots te overschrijden. In de eerste plaats met de nieuwe Agera RS, de brutere versie van de Agera R. Wat wil zeggen: minstens 1100 pk en een nul tot 100 in minder dan drie seconden.Daarnaast moet de Regera de One:1 (foto) opvolgen. Als die beter wilt doen dan zijn voorganger, moet hij al boven de 1360 pk klimmen en in minder dan 20 seconden 400 kilometer per uur rijden. Daar sta je dan voor het rode licht met je Volkswagen Passat.

De 458 doen vergeten

Twee is altijd beter dan één, zelfs in Italië. Daarom heeft deze Ferrari 488 GTB meteen een dubbele turbo gekregen om het motorblok te ondersteunen, kwestie van niet te moeten onderdoen voor de 458 die einde verhaal is. Alsof dat met 670 pk tot je beschikking ook maar iets zou uitmaken.

Lichtgevende kaas

Met al die lichtvervuiling in ons land is een rijdende lampion wel het laatste wat we nodig hebben. Of brengt het Light Cocoon Concept van EDAG ons misschien op andere gedachten? EDAG combineert naar eigen zeggen een – hou je vast – "complete, bionisch geoptimaliseerde voertuigstructuur" met een "weersbestendig buitenpaneel van textiel". Vertaald: lichtgevende kaas met gaten. Light-kaas wel te verstaan want de speciaal ontwikkelde textiel zou volgend EDAG vier keer lichter zijn dan doorsnee kopieerpapier.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top