10 wagens die een midlifecrisis verraden

Nieuws | 10 wagens die een midlifecrisis verraden

Door

Deel dit nieuws

Ongeveer 10 procent van de bevolking heeft rond zijn 45ste last van een midlifecrisis. Opeens draag je weer spannende lederen kledingstukken, ligt er een veel jonger lief in je bed en staat er een blitse cabrio voor de deur, of op zijn minst een gepimpte Harley. Stereotiepen, quoi. Als het niet anders kan, geven we je nog liever de ideale midlifecrisiswagens mee, kwestie van goed voorbereid te zijn. Een MX-5 is een ideale start, omdat het heel veel gezond verstand (Mazda) koppelt aan jeugdig enthousiasme (Roadster Coupé). Dat omstaanders je vanaf nu gaan verwarren met de plaatselijke kapper, moet je er maar voor lief bijnemen.

Traditie

Je bent achteraan in de veertig, begin vijftig en hebt dus al wat bereikt in het leven. Uiteraard koop je dan een Porsche 911. Uit welk decennium maakt voor de leek niet zo veel uit: een 911 die in de jaren zestig van de Duitse band rolde, ziet er in grote lijnen precies zo uit als zijn nazaten van dertig, veertig jaar later. Het voordeel van zo'n rijke traditie: je kunt er een uitdaging van maken en op zoek gaan naar een 911 uit je geboortejaar.

Miskende rallypiloot

Eindelijk kan je veranderen in de rallypiloot die je voordien nooit mocht zijn van je vrouw. En dat terwijl je donders goed weet dat je beter rijdt dan wijlen Colin McRae en Petter solberg tesamen! Meteen het perfecte bruggetje naar de Subaru Impreza Turbo GT, uiteraard uitgevoerd in het blauw met gouden velgen. Wel opgelet op de tweedehandsmarkt want een Impreza wordt niet bepaald door oude vrouwtjes gekocht om eens per week mee naar de kerk te rijden.

Moddervreter

Misschien ben je geen fan van sportwagens waarin je samengeperst zit als sardientjes in een blik. Misschien heb je een grondige hekel aan cabrio's die je kapsel verpesten (lees: de paar haren die je nog resten). Koop dan gewoon een robuuste Jeep Wrangler. Je denkt praktisch, toont dat je als een badass elk weekend in de Ardennen modder gaat vreten én dat je beschikt over een ijzersterke gezondheid. Of dacht je dat die vering je ook maar enigszins zal ontzien?

Klassieker

Het leven is aan de durvers en daarom mag een oudere Franse wagen hier niet ontbreken. Naast een Renault 5 Turbo of een Alpine A110 kunnen we je eigenlijk maar één gouden oude aanbevelen: een Citroën DS. De klassieker der klassieke Franse wagens schreeuwt klasse uit, vanuit welke hoek je hem ook bewondert. Wie hem ook vaak zal zien: je plaatselijke garagist, maar dat is een ander verhaal.

Felle kleuren

Een Lotus Elise is verre van een foute keuze. Hij wordt niet voor niets al sinds 1996 gebouwd, zonder al die jaren wezenlijk te veranderen. Pas vooral op met de kleur: knalgeel, oranje of fluogroen zijn te mijden. O ja, niet geschikt voor mensen groter dan 1,70 meter. Maar hij maakt een hemels lawaai en daar doen we het voor.

Twee gezichten

Een Audi TT is een dubbeltje op zijn kant. Voorstanders zullen pronken met zijn Duitse pedigree en vette 2,5 liter vijfcilinder turbomotor ( de TT RS). Tegenstanders verwijzen steevast naar het magische jaar 2004 toen de TT de prijs won van meest verwijfde auto op de markt.

Schorpioen

De Abarth 500 is zowat de laatste wagen waarmee je rijdt wanneer je waardig oud wilt worden. Van ver lijkt het alsof je rondrijdt als een Italiaan met een veel te strak budget. Pas in de laatste paar meters zien anderen dat je een schorpioen als logo hebt. Mooi toch, 160 pk in een auto die even zwaar is als een kinderbuggy? Plus: je hoeft je financieel geen pijn te doen, zo blijft er voldoende budget over voor andere folietjes.

Dapper

Kies ze maar uit bij Alfa Romeo. Welk model het ook wordt, je bewijst ermee dat je nog steeds avontuurlijk/dapper genoeg bent om met een onbetrouwbaar stuk Italiaanse mechaniek de weg op te gaan. Dat je er geen bal om geeft dat je nummerplaat niet netjes in het midden hangt en dat je er tegen kunt dat je af en toe moet stoppen om onderdelen weer op te rapen. Als je het iets veiliger wilt spelen, ga je voor een recentere 4C van iets meer dan 51.000 euro.

Gocart

Tijdens een midlifecrisis overweegt het plezier altijd op het praktische. Logisch dus dat je dan kiest voor een Caterham Super 7, Ariel Atom of – als je helemaal het noorden kwijt bent – een Morgan 3 Wheeler. Die laatste heeft drie wielen, weegt amper 550 kilogram, rijdt maximum 185 kilometer per uur en doet er amper 4,5 seconden over om vanuit stilstand de 100 per uur te bereiken.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top