Goedkope prestigieuze wagens

Nieuws | Onze wegen zijn vergeven van de BMW's, Audi's en Mercedessen. Om daarmee op te vallen, moet je al van goeden huize komen. Daarom hebben we enkele valabele en relatief gezien goed betaalbare alternatieven opgesnord. Een tweedehands Aston Martin V8 bijvoorbeeld uit de jaren zeventig of tachtig, die je met wat geluk en een béétje onderhoud al op de kop kunt tikken voor minder dan 50.000 euro. Kleingeld naar Aston Martin-normen. Plus: de V8-motor is een van de betrouwbaarste die het merk ooit gebruikt heeft.

Door

Deel dit nieuws

Onze wegen zijn vergeven van de BMW's, Audi's en Mercedessen. Om daarmee op te vallen, moet je al van goeden huize komen. Daarom hebben we enkele valabele en relatief gezien goed betaalbare alternatieven opgesnord. Een tweedehands Aston Martin V8 bijvoorbeeld uit de jaren zeventig of tachtig, die je met wat geluk en een béétje onderhoud al op de kop kunt tikken voor minder dan 50.000 euro. Kleingeld naar Aston Martin-normen. Plus: de V8-motor is een van de betrouwbaarste die het merk ooit gebruikt heeft.

Italiaanse drietand

Ook een Maserati mag geen probleem meer zijn. Als je gaat voor een 4200 GT tenminste, of een oudere generatie Quattroporte (pakweg de tien jaar oude vijfde generatie of een vierde generatie). Je rijdt nog steeds niet met een Ferrari rond, maar wel met minstens zo prestigieus Italiaans merk en dat voor een fractie van de prijs. Oppassen wel voor motoren van twintig jaar oud, we hebben er al betrouwbaardere gezien.

Muscle

Heel stilletjes moet je toegeven dat je nooit nee zou zeggen tegen een Chevrolet Corvette, ook al is hij a) Amerikaans, b) on-Belgisch luid en c) gulziger dan een Britse toerist aan een all you can eat-buffet. Voor de derde generatie, de C3, die gebouwd werd tot begin jaren tachtig, hoef je niet eens 25.000 euro op te hoesten.

Belgisch

Een tweedehands Bentley Continental kost je momenteel nog geen 80.000 euro. Wist je trouwens dat de GT-versie, gelanceerd in 2003, deels Belgisch is? De ontwerper Dirk Van Braeckel had destijds een dikke vinger in de designpap bij Bentley, of moeten we Volkswagen AG zeggen?

Echte mannen

Kies voor een Alfa Romeo, een wagen voor echte mannetjes. Je weet immers pas wat autorijden is, nadat je achter het stuur van een Alfa hebt plaatsgenomen. En geen Mito, maar minstens een Spider van voor 1985, of een Montreal. Met wat geluk – en mechanische handigheid – volstaan 10.000 euro al voor een rijwaardige Alfa Romeo.

Wereldrecord

Sinds de GT-R is Nissan een merk waar rekening mee wordt gehouden. Wat peperduur klinkt, is dat eigenlijk niet, gezien wat je er in ruil voor terugkrijgt. Je rijdt voor nog geen 100.000 euro rond met een Nüburgringbom die momenteel het wereldrecord van snelst optrekkende vierzitter in handen heeft. Opgepast voor tweedehands: een GT-R is een speelwagen en wordt gekocht om intensief mee te scheuren.

Typisch Brits

Een Rolls-Royce is nog net ietsje te onbereikbaar. Zo'n 150.000 euro om precies te zijn. Een Rolls-Royce Silver Shadow is een valabel en merkelijk goedkoper alternatief, niet in de laatste plaats omdat dit het meest gebouwde RR-model ooit is. Dat we met links moeten schakelen, nemen we er graag bij.

Zeldzaamheid

Betaalbare Ferrari's zijn een zeldzaamheid, maar wie zoekt die vindt voor minder dan 50.000 euro. Denk aan een Dino, een 308, F355 of 348. Je zal je hiermee tevreden moeten stellen want de 458, om maar een van de recentere modellen te noemen, is momenteel voor de meeste mensen veel te hoog gegrepen, of je moest eerst je huis verkopen. En dan nog.

Tijdloos

Heb je ergens 25 tot 40.000 euro liggen die stof vergaren? Investeer dan in een Porsche 911, een wagen die de voorbije decennia amper van uiterlijk veranderde. De grootste schok dateert nog van 1997, toen de wagen overschakelde van luchtkoeling op waterkoeling. Reken voor dat geld wel op minstens 100.000 kilometer op de teller en flink wat jaartjes.

Uitdaging op de weg

Een Cadillac is de koning van de Amerikaanse sleeën. Een Cadillac Fleetwood bijvoorbeeld uit eind jaren tachtig, begin jaren negentig, verzekert je een opgemerkte entree. Deze wagens kostten destijds al niet veel (30.000 dollar) en tegenwoordig scheur jij je er je broek niet aan. Wel opletten: Fleetwoods waren voorwiel aangedreven logge binnenschepen op wielen die in scherpe bochten amper grip hadden en trager optrokken dan je grootvader op een driewieler. Een V8 van nog geen 160 pk voor meer dan 1,6 ton wagen, dat is om problemen vragen.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top