De mooiste V12 coupés

Nieuws | Ferrari is zowat het huismerk als het op sportieve V12's aankomt. Maar coupés? Och, keuze genoeg: van de Ferrari 250 uit 1953 en de 456 uit 1992 tot de meest recente, de Ferrari FF. Die laatste, de vervanger van de 612 Scaglietti, rijdt een top van 335 per uur en zou volgens de mannen van Maranello tegelijk de snelste vierzitter op aarde zijn. Keerzijde van de medaille, zoals bij zo goed als alle V12's: zijn verbruik is op zijn zachtst gezegd pittig.

Door

Deel dit nieuws

Ferrari is zowat het huismerk als het op sportieve V12's aankomt. Maar coupés? Och, keuze genoeg: van de Ferrari 250 uit 1953 en de 456 uit 1992 tot de meest recente, de Ferrari FF. Die laatste, de vervanger van de 612 Scaglietti, rijdt een top van 335 per uur en zou volgens de mannen van Maranello tegelijk de snelste vierzitter op aarde zijn. Keerzijde van de medaille, zoals bij zo goed als alle V12's: zijn verbruik is op zijn zachtst gezegd pittig.

BMW-concept

Van Ferrari is het maar een kleine stap naar Pininfarina. En ziedaar: de BMW Pininfarina Gran Lusso Coupé. De LED-verlichting valt uiteraard op, net zoals 48.000 jaar gerijpt Nieuw-Zeelands hout in het interieur. Uiteindelijk is het een buitenmaatse BMW geworden die vooral als concept zal dienen. Eentje mét V12 uiteraard.

Zeldzaam stuk

Kan je van een commercieel succes spreken wanneer er slechts een paar honderd Pagani Zonda's geproduceerd zijn in de loop van... 14 jaar? Bwa, bijzaak want de echte kracht van de Zonda is elders te vinden. De Zonda, genoemd naar droge Argentijnse wind, puurde vanaf het prille begin al 389 pk uit een door Mercedes-Benz aangeleverde V12. Van die eerste vijf gebouwde 6.0 liter exemplaren blijft er nog welgeteld eentje over, die letterlijk stof staat te vangen in Zwitserland. Pogingen van Pagani om die historische C12 terug te kopen voor een museum stoten telkens op een ferm 'Nein'.

Superdeluxe

Rolls-Royce en V12 is nog zo'n geslaagd huwelijk. Van de Silver Seraph en de Phantom tot de Wraith, ze rijden allemaal met een stevige V12. Wat de Phantom Coupé voor heeft op al zijn soortgenoten, is de optie om binnenin te kiezen voor een imitatie sterrenhemel in het plafond. Dat komt ervan wanneer 'gewone' luxe niet meer volstaat.

Zwarte kanonskogel

Kenners appreciëren de V12's van Mercedes-Benz al langer dan vandaag. Kom er maar in, Brabus, met de Bullit Coupé! Een brute 5,5 liter V12 is nog bruter opgevoerd naar 6,2 liter met twee turbo's erbovenop en braakte daarom 800 pk uit. De topsnelheid ligt door dat alles op 370 per uur, en dat voor een C-Klasse... Hebben? Dan kost het je wel 450.000 euro.

Weinig geloof

Lamborghini denkt er niet eens aan om onder de V12 te gaan. Veneno, Aventador, Reventón, Murciélago, ze hebben er allemaal eentje. Vergeet de Miura niet, een sexy model uit de tijd dat Ferruccio Lamborghini nog de plak zwaaide over zijn bedrijf. Hij was op zijn zachtst gezegd niet enthousiast over het Miura-idee en daarom moesten zijn werknemers er maar in hun vrije tijd aan werken. Gelukkig hadden ze tijd genoeg in 1966! De Miura was een instant succes en bleef in productie tot 1973.

Brits succesnummer

De Aston Martin DB7 deed het vanaf de start in 1994 verbazingswekkend goed. Het was wel wachten tot 1999 voordat we voor het eerst de DB7 V12 Vantage konden aanraken tijdens het autosalon van Genève. De 5,9 liter V12-versie wekte 420 pk op en haalde een top van minstens 266 per uur met een automatische versnellingsbak. De manuele deed er nog eens 33 kilometer bovenop.

Grote klasse

In Groot-Brittannië gaan ogen fonkelen wanneer de E-Type ter sprake komt. De derde reeks daarvan werd gebouwd tussen 1971 en 1975 met, in vergelijking met de twee voorgaande series, verreweg het meeste aantal coupés.

Frans record

Hier zie je de auto van één miljoen (Franse frank). Eind jaren dertig van de vorige eeuw bood de Franse overheid een prijs van 1 miljoen frank aan al wie een rallywinnende wagen kon ontwerpen tegen de prijs van een standaard gezinswagen. Het doel was om een snelheidsrecord van Alfa Romeo te verpulveren en om tegelijk een dikke neus te zetten naar alle Italianen. De 145 vervulde zijn taak uitstekend. Er werden amper 12 Delahaye 145's gebouwd, waardoor het tot op de dag van vandaag een van de meest exclusieve V12's op aarde is.

Futuristisch idee

Cadillac bedacht speciaal voor zijn honderdste verjaardag in 2002 de Cien, een conceptwagen met een monstrueuze 7,5 liter V12 die 950 pk voortbracht. Opmerkelijk: het koetswerk was geïnspireerd op de F-22 Raptor, een gevechtsvliegtuig van Lockheed dat je maar beter mijdt.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top