De 10 beste Franse wagens ooit

Nieuws | De 10 beste Franse wagens ooit

Door

Deel dit nieuws

De Ronde van Frankrijk op twee wielen laten we lekker links liggen, wij focussen op de beste Franse wagens ooit. Dan beland je al snel bij de Citroën DS, bijgenaamd het strijkijzer, de pladijs of kikkerbek. Hydraulisch was het sleutelwoord bij de DS, en dat in een tijdperk waarin de meeste (lees: alle) wagens vooral steunden op mechanische principes. De vering was comfortabeler dan ooit, maar vormde door het spannende bochtenwerk tegelijk een grote uitdaging voor de chauffeur. Pas na anderhalf miljoen exemplaren trok Citroën de stekker uit het model.

Rallywerk

Je zal zo maar bratwurst en sauerkraut niet lusten en zweren bij knoflook en baguette. Speciaal voor wie een grondige afkeer had van alles wat Duits was, presenteerde Alpine in 1962 de A110. Dat hij vanuit bepaalde ooghoeken verdacht veel weg had van een Porsche, was natuurlijk bijzaak. De A110 was een snel Frans beestje en kon gemakkelijk de 180 per uur halen. Dat vertaalde zich in de jaren zeventig in serieus wat rally-overwinningen. Er zijn er maar 7500 van gemaakt, koesteren dus.

Mooie teleurstelling

Frankrijk heeft al zoveel technische vernieuwingen bedacht en de Venturi Fétish was daar geen uitzondering op. Deze in Monaco gebouwde elektrische sportwagen (de eerste ter wereld) beloofde enorm veel maar maakte tot nu toe spijtig genoeg bitter weinig waar op het vlak van verkoopcijfers. De startprijs van 300.000 euro (na korting!) zal daar zeker veel mee te maken hebben.

Lelijke eendje

We gaan de zwart-wit toer op met de Citroën 2CV. Ofwel val je als een blok voor zijn charmes, ofwel vind je dat de enige rit die hij verdient een enkeltje schroothoop is. Voorstanders schermen met fun, rijplezier en 'het mag best wat trager in deze jachtige wereld'. Tegenstanders huiveren bij het idee dat je twee afritten nodig hebt om überhaupt 100 per uur te halen. Technisch gezien geen wonder, iconisch gezien een voltreffer.

Tuninggod

Wanneer je vandaag een wagen met een plastic bodykit op de weg ziet rijden, moet je maar bedenken dat de simpele Renault 5 daarvoor de weggeëffend heeft. De 5 presenteerde zich grofweg veertig jaar geleden met plastic bumpers en de Fransen vielen als een blok voor zijn looks, formaat en prijs. Renault wist er tot 1996 maar liefst 5 miljoen van te slijten en ook vandaag nog kom je hem – zeker op het Franse platteland – nog regelmatig tegen, niet zelden in bedenkelijke staat.

Goudmijn

Ga bij je grootouders toch maar eens de schuur uitmesten. Misschien staat er wel een Talbot-Lago stof te vangen en dan is het kassa kassa geblazen! Talbot-Lago's uit de hoogdagen van het merk, we denken bijvoorbeeld aan een T26 Grand Sport, brengen tegenwoordig vlot honderdduizenden euro's op, als het niet meer is. Eind jaren veertig was je met een Talbot-Lago wel 'the man' in je dorp, of beter gezegd 'l'homme'. Ze haalden met wat geluk en sleutelwerk aan het motorblok een topsnelheid van 200 kilometer per uur, haast ongezien voor die tijd.

Tienerdroom

De Peugeot 205 is nog zo'n compact Frans wondertje. Tieners waren er in de jaren tachtig gek op, omdat hij betrekkelijk betaalbaar was, betrouwbaar en tegelijk spannende motormogelijkheden bood. Maar weinig 19-jarigen die in de jaren tachtig neen zeiden tegen een 205 GTI met onder de kont een stevige 1,9 liter.

Met dank aan Amerika

Rolls-Royces en Bentleys waren iets typisch Brits, maar ook Fransen hadden hun eigen luxueuze sleeën. De Facel Vega FV uit 1954 was op en top Frans, op één klein detail na: het immense Chrysler 4,5 liter V8 motorblok dat de 1,8 ton vooruit moest stuwen. Enkele jaren later gingen de Fransen de knotsgekke toer op en bestelden ze doodleuk 6,3 liter V8's bij Chrysler. Aan elegantie hebben de Vega's gelukkig niet ingeboet in al die jaren.

Leuk ideetje

Klein quizje: in welk jaar werd deze Peugeot Proxima (een concept uiteraard) voorgesteld? 2006, 1996 of 1986? De Proxima is ondertussen alweer 28 jaar uit! Heel wat van de ideeën van toen zijn nu werkelijkheid in meerdere wagens of ze zijn zelfs standaard: denk aan gps, camera's in plaats van achteruitkijkspiegels of carbon-keramische schijven. Dat de Proxima 600 pk meekreeg en een 2,8 liter twinturbo V6 is dubbel meegenomen.

Afrikaanse voorliefde

De Peugeot 504 bestond bij ons in Europa van 1968 tot 1983. Lang genoeg voor één model, het is ver mooi geweest. In Afrika bleef de productie van de 504 echter nog een indrukwekkende 23 jaar doorgaan, tot pas in 2006 de laatste wagen er van de Kaniaanse band rolde. Combineer dat met een massale import vanuit Europa en je hoeft je niet te verbazen dat er nog best wat 504's de Afrikaanse savanne trotseren. De reden is simpel: hij is snel weer opgelapt wanneer er iets misloopt en zijn stevige vering blijken op hobbelige wegen een zegen voor Afrikaanse zitvlakken.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top