De 10 beste Britse wagens ooit

Nieuws | De 10 beste Britse wagens ooit uitkiezen, is geen sinecure. Keuze zat, en toch hebben we ons aan een top 10 gewaagd. We beginnen graag met de Aston Martin DB5, de posterboy voor de Britse sportwagens. Met dank uiteraard aan ene James Bond, of wat had je gedacht. Daar kunnen de BMW 750 iL, Lotus Esprit S1, AMC Hornet, Jaguar XKR en zelfs de Aston Martin DBS alleen maar van dromen.

Door

Deel dit nieuws

De 10 beste Britse wagens ooit uitkiezen, is geen sinecure. Keuze zat, en toch hebben we ons aan een top 10 gewaagd. We beginnen graag met de Aston Martin DB5, de posterboy voor de Britse sportwagens. Met dank uiteraard aan ene James Bond, of wat had je gedacht. Daar kunnen de BMW 750 iL, Lotus Esprit S1, AMC Hornet, Jaguar XKR en zelfs de Aston Martin DBS alleen maar van dromen.

Rondingen met power

De Jaguar E-Type is een van de mooiste, zoniet dé mooiste sportwagen die in de jaren zestig van de vorige eeuw het levenslicht zag. Het zegt genoeg dat de legendarische Enzo Ferrari, nochtans een overtuigde fan van alles wat rood gelakt en Italiaans was, bij de lancering van de E-Type in 1961 verrukt uitschreeuwde dat dit "de mooiste wagen die ooit gemaakt is!". Geef de man eens ongelijk.

Ondergang afwenden

In een tijdperk waarin wagens vooral groot, groter en groots moesten zijn, volgde Colin Chapman van Lotus een compleet andere piste. Zijn idee van de ideale sportwagen was een zo licht mogelijk, wendbaar raspaard dat in 1996 de naam Elise kreeg. De betaalbare sportwagen deed niet meer of minder dan Lotus van de ondergang redden.

Duits-Britse liefdesaffaire

Bentley blijft Brits, ook al hebben de Duitsers van Volkswagen tegenwoordig alle touwtjes in handen. Niemand zegt nee tegen een Bentley Continental GT die, de tijd zal het uitmaken, op termijn zal uitgroeien tot een onvervalste classic.

Union Jack

De Austin Mini uit de jaren zestig moet zowat de enige wagen zijn die geen mal figuur slaat met een gigantische Union Jack op het dak geschilderd. Wat een eenvoudige zuinige wagen voor het volk moest worden, groeide in sneltempo uit tot een tijdloos icoon. Als zelfs Mr. Bean er eentje heeft, hoeft er verder niets meer gezegd worden.

Werkpaard

Het zou al te gemakkelijk zijn om vooral te focussen op sportwagens. Doen we dus lekker niet. De Land Rovers, en dan hebben we het over de geblokte exemplaren uit de jaren veertig tot tachtig, waren gemaakt om ruw terrein de baas te kunnen en blonken daarin uit als geen ander.

Goede investering

Fans van Gran Turismo zullen de TVR Griffith zeker en vast kennen. Dit model werd gemaakt in de jaren negentig plus een kleine uitloper na 2000. Wij zijn niet alleen gek op het sexy koetswerk van de Griffith, maar ook op het feit dat tweedehands TVR's soms meer opbrengen dan dat ze oorspronkelijk nieuw kostten.

Queen

Ah, de Rolls-Royce Silver Cloud! Deze klassebak (we hebben het over de Silver Cloud I) ademt Groot-Brittannië uit in al zijn vezels. De wagen waarmee de queen jarenlang haar sneetjes salami en schellen kaas ging kopen, is een stevige 5,38 meter lang, 1,90 meter breed en weegt net geen twee ton. Opgelet wel: het eerste jaar dat de Silver Cloud gebouwd werd, in 1955, was er nog geen stuurbekrachtiging of airco beschikbaar.

Moderne schoonheid

Jawel, we durven de McLaren P1 nu al meerekenen tot een van de grootheden van de Britse automobielindustrie. En dat terwijl deze wagen amper twee jaar oud is. Van de handgebouwde hybride P1 bestaan er niet meer dan 375 exemplaren, die aan een tempo van één wagen per dag van de band rolden. En dat terwijl er maar liefst 61 werknemers van McLaren aan een en dezelfde wagen werkten.

Cruisen

Als je binnenkort wilt cruisen in Kent, Essex, Norfolk of Cornwall, gebeurt dat in een ideale wereld in een Austin Healy 3000. Op voorwaarde dat de kinderen, de hond en de caravan lekker thuis blijven, je lichtbepakt met jouw geliefde op avontuur trekt en het grillige Britse weer een weekje meewerkt. De Austin Healy 3000 was het helemaal in de eerste helft van de jaren zestig, tenminste tot de Mini alle aandacht begon op te eisen. Een MK III haalde ooit vlot 180 kilometer per uur, al geldt hier: langzamer is leuker.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top