Gedurfde verkeerstechnologie, toekomstmuziek of niet?

Nieuws | Gedurfde verkeerstechnologie, toekomstmuziek of niet?

Door

Deel dit nieuws

Altijd leuk om te weten waarmee we in 2020, 2030 of 2040 zullen rondrijden. Verschillende bedrijven onderzoeken momenteel hoe ze de actieve ophanging uit de Formule 1 succesvol kunnen vertalen naar standaard automodellen. Die technologie kan er wat ons betreft niet snel genoeg komen, tenminste zolang de staat van de Belgische wegen er niet op verbetert. Maar er is meer...

Airbags

Mercedes werkt hard aan nieuwe airbags die voertuigen tegenhouden voordat ze tegen jouw wagen crashen. Ze zouden enkel afgaan wanneer een crash onvermijdelijk is. De Mercedes-airbags hebben twee functies: ze heffen jouw wagen acht centimeter omhoog om de klap beter op te vangen én ze remmen de aanrijder af. Voordat het Duitse merk definitief het groene licht geeft, zijn we weer een paar jaar verder.

Betalen per minuut

BMW werkt aan een soort financiële gps, waarbij tot op de eurocent wordt bijgehouden hoeveel een ritje je kost, van slijtage, verzekeringen, de parkeermeter en brandstof tot onderhoud en belastingen. Je zal in de toekomst dus zelfs per rijminuut kunnen betalen, zo beweert partner Skymeter.

V2V

V2v is de Engelse afkorting voor wat wij 'voertuig tot voertuig' zouden noemen. Onder andere Ford werkt aan een manier om wagens met elkaar te laten communiceren en zo ongevallen te vermijden. Vergeet het einddoel niet: indien elke wagen met V2V-technologie uitgerust zou zijn, zou het aantal auto-ongevallen met maar liefst 79 procent dalen! In combinatie met V2I-technologie (Vehicle to Infrastructure) stijgt dat percentage zelfs tot 81 procent.

Holografisch

GEElab bekijkt het van de aangename kant. Passagiers op de achterbank kunnen meestal weinig aan een verplaatsing, daar moet verandering in komen. Onder de projectnaam 'Enjoyable Interactions in the Rear Seat' werkt Geelab aan holografische beelden om passagiers te entertainen.

Verblindend licht

De huidige generatie koplampen schijnt al redelijk krachtig, maar het kan nog erger. Audi en BMW willen namelijk lasers in hun wagens voorzien om 's nachts een nog betere zichtbaarheid te garanderen op onverlichte wegen. Momenteel schijnen de krachtigste koplampen al 550 meter ver. Veel nut zal een dergelijke technologie in het meest verlichte land ter wereld (België dus) niet hebben, al is het altijd leuk om te hebben.

Auto houdt de wacht

In slaap vallen of langdurig afgeleid zijn, dat is in de toekomst voltooid verleden tijd. Zo ontwikkelt Audi een camerasysteem dat de positie van je hoofd in het oog houdt. Bij de minste onregelmatigheid, gaat het alarm af. Op de universiteit van Leicester gaan ze nog een stap verder. LED-lampen blijven de hele tijd op je gezicht gericht. Wanneer je net te lang niet naar de weg kijkt, wijst het systeem je meteen terecht.

Meer info dan ooit

Chauffeurs zullen binnenkort de meeste informatie op de voorruit te zien krijgen. Augmented Reality, de overtreffende trap van de realiteit dus, is nu al werkelijkheid in sommige BMW's. AR is meer dan reclame-popups op je scherm of info over de gekozen radiozender. Zo kan ook weergegeven worden hoeveel afstand er ligt tussen jou en je voorganger, wat de staat van het wegdek is, of welke maximumsnelheid er ter plaatse geldt.

Op dieet

We zullen de komende decennia spaarzaam moeten omspringen met de beschikbare energie. Daarom werken maar liefst negen autoconstructeurs samen aan autopanelen die energie kunnen opslaan en batterijen sneller doen opladen. Allemaal opdat de elektrische, milieuvriendelijke wagens van morgen lichter uitvallen en dus minder verbruiken. Voertuigen zouden op die manier maar liefst 15 procent van hun huidige gewicht verliezen. Van een crashdieet gesproken!

Inzoomen

Toyota gaat net zoals BMW de augmented reality-toer op, alleen vullen zij dat begrip net iets anders in. Toyota wil chauffeurs in de toekomst de mogelijkheid geven om onderweg in te zoomen op objecten die zich veraf bevinden om zo beter te kunnen anticiperen op wat komen gaat. Een rijdend vergrootglas dus.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top