Wagens uit ongewone materialen

Nieuws | Wagens uit ongewone materialen

Door

Deel dit nieuws

Staal, aluminium, rubber en glas, zo ver geraken we nog wel wanneer iemand naar de basismaterialen van de gemiddelde wagen vraagt. Maar hennep, kokosnoot of kurk? Neen, dan zijn we al heel wat verder van huis verwijderd. Deze Z59, een kopie van een Ariel Atom, is gemaakt van afval. Denk aan roestvrij stalen kookpotten, een halve kajak en zelfs een... hondenhok! Het duurde een indrukwekkende 800 uur om deze beauty te bouwen.

Katoennatie

We hoeven het niet verder te zoeken dan die goede oude Oost-Duitse Trabant. Enneuh, schrap die 'goede' maar in de vorige zin. De Trabant was destijds wel de allereerste massaproductiewagen die gerecycleerde materialen gebruikte. Onder andere het dak, de motorkap, de kofferbak, bumpers en deuren waren gemaakt van Duroplast, een soort harde plastic gemaakt van een mix van Russisch katoen en fenolhars.

Plastic flessen

Gordon Murray, een ontwerper bij McLaren, is een visionair. Hij heeft deze T25 bedacht, de allereerste wagen die volledig gemaakt is van gerecycleerde plastic flessen. Als een automaker brood ziet in het idee, zullen we deze piepkleine wagentjes in 2016 op de weg zien verschijnen. Ze zullen met 600 kilo vederlicht zijn en plaats bieden aan amper drie inzittenden. Niet verwonderlijk met een totale lengte van amper 1,2 meter.

Op uitbarsten

Bij Huyndai hadden ze op een bepaald moment vast iets te veel jointjes gerookt toen het merk besloot om vulkanische steen te verwerken in de Accent en de Elantra. Waar een wil is, is een vulkanische weg en zo komt het dat er gestolde lava verwerkt zit in sommige plastic onderdelen van deze twee modellen. Niet overdreven veel (amper 0,5 %), maar het zit er in.

Carrosserie roken?

Na de broek, de kousen en de schoenen van hennep werd het hoog tijd voor een plantaardige wagen, toch? Het koetswerk van de Sunbeam Tiger, spijtig genoeg een concept, was gemaakt van samengeperste hennepvezels. Alsof dat nog niet genoeg was, zat er maïsbloem in de banden en waren zelfs de remschijven gemaakt van natuurlijke vezels!

Harde noot kraken

Ford is al een tijdje op zoek naar milieuvriendelijkere, goedkopere en tegelijk oerdegelijke materialen om wagens mee te bouwen. Een van deze projecten is een samenwerking met het bedrijfje The Scotts Miracle-Gro Company, dat kokosnootvezel gebruikt om plastic onderdelen mee te versterken. Het doel is om minder energie in de productie te moeten investeren en kokosnoot is een van de mogelijke pistes.

Stijf als een plank

De toepasselijk genaamde Splinter is de meest houterige auto die we ons kunnen bedenken. De bouw ervan duurde twee jaar, al heeft hij spijtig genoeg nooit een ritje gemaakt. Dit (op een paar onderdelen na) volledig houten eindejaarsproject van een paar studenten kwam inclusief met een 4,6 liter V8 en had dus echt potentieel. Qua looks kan hij alleszins meedoen met de besten.

Russische kolder

De Laptimobil is een sympathieke Russische poging tot nostalgie. De kunstenaar Vasily Slonov bouwde de wagen naar het model van de lapti, traditionele Russische schoenen van berkenhout, en interpreteerde de vorm betrekkelijk letterlijk. Een groot succes is deze houten gocart nooit geworden, om voor de hand liggende redenen.

Sojabonen

En we blijven nog even bij Ford. Alsof kokosnoot al niet gek genoeg is, zitten er ook sojabonen in de zetels en hoofdsteunen van Ford Explorers verwerkt. Volgens Ford omdat het milieuvriendelijker is dan klassieke vullingen én omdat het simpelweg aangenamer zit.

WO II verpest plannen

We eindigen hier met een rasechte, haast vergeten klassieker. In het begin van de jaren veertig werkte ene Lowell Overly in opdracht van Henry Ford zelf aan een plastic wagen. De panelen van de wagen bestonden uit een mix van sojabonen, tarwe, vlas en ramie, al zullen we de exacte formule van deze bioplastic nooit kennen. Die werd destijds namelijk vernietigd, ondanks hoopgevende resultaten. De sojawagen werd gelanceerd in 1941, net in de periode toen de Verenigde Staten in de Tweede Wereldoorlog verwikkeld geraakte. De bouw ervan werd uitgesteld en uiteindelijk definitief opgeborgen, wegens slechte timing en een gebrek aan interesse.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top