Wagens die nooit een schoonheidswedstrijd zullen winnen

Nieuws | Smaak is subjectief, zeker als het op wagens aankomt. De ene zweert bij BMW, terwijl een ander een leven lang met Fiat, Opel of Renault rondtuft. In de duistere achterbuurten van autoland krioelt het van de modellen die enkel toonbaar zijn met een gigantische papieren zak over zich heen. We beginnen hier met het best bewaarde Lamborghinigeheim aller tijden: de LM002. Ja, lees de vorige zin nog maar eens goed, dit is wel degelijk een Lambo. Meest sexy merk ooit? Niet als het van deze bad boy afhangt!

 

Door

Deel dit nieuws

Smaak is subjectief, zeker als het op wagens aankomt. De ene zweert bij BMW, terwijl een ander een leven lang met Fiat, Opel of Renault rondtuft. In de duistere achterbuurten van autoland krioelt het van de modellen die enkel toonbaar zijn met een gigantische papieren zak over zich heen. We beginnen hier met het best bewaarde Lamborghinigeheim aller tijden: de LM002. Ja, lees de vorige zin nog maar eens goed, dit is wel degelijk een Lambo. Meest sexy merk ooit? Niet als het van deze bad boy afhangt!

 

Lelijk eendje

Ach, waar moeten we beginnen met de Fiat Multipla? Maakt eigenlijk niet uit waar, vanuit elke hoek is hij niet om aan te zien. Het zegt genoeg dat de wacko's van Top Gear dit onding in 2000 verkozen tot Wagen van het Jaar wegens zijn "dappere styling". En dan te denken dat Michael Schumacher hier ooit nog reclame voor maakte.

Driewieler

Een Reliant Robin zie je meestal in Groot-Brittannië rondtuffen, als hij al niet gekanteld is in een scherpe bocht. De enige reden waarom de rest van de wereld ooit van deze broodrooster gehoord heeft, is dankzij de Mr. Bean-reeks op televisie.

Cultwagen

Vijf jaar lang, van 1975 tot 1980, gokte het Amerikaanse AMC op de Pacer. Geen wonder dat het automerk ondertussen op de fles is gegaan. De Pacer was, zoals de Amerikanen liefkozend zeggen, butt-ugly. Zijn grootste verwezenlijking is een prominente plaats in de cultfilm Wayne's World. De bijnaam van de Pacer spreekt ook boekdelen: de rijdende viskom. Sexy!

Zweedse Lego

Er is toch niets mis met de Volvo 240, horen we je hardop denken. Maar dat is het nu net: deze rijdende Legoblok heeft evenveel karakter als een uitgedroogde vetplant in een bejaardentehuis. Jan Wilsgaard, de ontwerper van dienst, koos eerst voor veiligheid, de looks kwamen helemaal onderaan op het prioriteitenlijstje te staan. Gelukkig hebben ze bij Volvo sindsdien het licht gezien.

Deprimerende koplampen

De Renault Twingo draait al mee sinds 1992 en was destijds (twintig jaar geleden) een gigantische gok voor Renault. Maar hoofdontwerper Patrick le Quément had een duidelijke visie: het is veiliger om een risico te nemen dan helemaal géén risico te nemen. Het compacte stadswagentje is een uitgesproken succesverhaal geworden, ondanks zijn eerder deprimerende look en een formaat dat er gewoon om schreeuwt om op straat weggepest te worden door al wat breed, lang en Duits is.

Bommabak

Sommigen – de meeste mannen dus – willen nog niet dood gezien worden in een Nissan Micra. Toch bestaat deze ultracompacte Japanner ondertussen al 31 jaar, dus er zal ergens toch wel iets mee aan te vangen zijn. Vooral de K11-generatie, die van 1992 tot 2003 van de band rolde, wordt nog steeds geassocieerd met oude bommaatjes die op zaterdagnamiddag aan 40 per uur naar de supermarkt tuffen, uitgerekend net wanneer jij hetzelfde van plan bent.

Boerenknol

De Ford Mustang is de pony car bij uitstek, die hoort hier echt niet thuis! Kijk een tweede keer naar de foto en kom dan nog eens terug. Deze derde generatie Mustang werd geproduceerd vanaf 1979 maar kon de Amerikanen niet bepaald bekoren. Vooral door hoge brandstofprijzen en bedenkelijke smaak in de eighties keerden de Amerikanen hun blik naar andere merken. Toch wachtte Ford nog tot 1993 om aan een grondige restyling te beginnen.

Eenling

Aston Martin hield het in 1979 wijselijk bij dit ene exemplaar van de Bulldog, nooit werd er een tweede in elkaar gezet. Omdat hij te duur was? Te snel, met z'n topsnelheid van 375 per uur? Of gewoon omdat hij niet om aan te zien is?

Jongerenmobiel

We hadden hier een Ford Ka kunnen plaatsen, een Hummer H1 of een Trabant. Het is uiteindelijk een Toyota Scion XB geworden, die gelukkig vooral op de Amerikaanse markt verdeeld werd. Toyota heeft er alles aan gedaan om deze wagen te doen aanslaan, en positioneerde hem meteen als coole jongerenmobiel, ideaal om mee te gaan surfen of om mee uit te gaan. Elke zestienjarige wil hierin gezien worden, toch?

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top