Aantal motorrijders groeit © BELGA

Volgens cijfers van Febiac, de Belgische auto- en tweewielerfederatie, is het aantal nieuwe motorrijders stabiel en is er zelfs sprake van een lichte groei. Een en ander is volgens de federatie het gevolg van het getrapte rijbewijssysteem dat precies zes jaar geleden werd ingevoerd.


In een recent verleden steeg de gemiddelde leeftijd van motorrijders of anders gesteld; de instroom van jonge aspirant-motorrijders was beperkt. Daarom werd in 2013 een nieuw systeem ingevoerd waarbij jonge motorrijders op hun 18de slechts mochten starten met een motor die 15 pk levert (A1 rijbewijs). Vanaf 20 jaar kan men kiezen voor het A2-rijbewijs waarmee men motoren tot 35 kW of 48 pk mag besturen. Na een stageperiode mag men dan op 22-jarig leeftijd overstappen op een motor zonder beperkingen.

Wie pas op zijn 24ste start met motorrijden, kan meteen voor het motorrijbewijs A gaan. Omwille van dit systeem zien we vandaag dat heel wat jonge motorrijders wachten tot hun 24, omdat ze dan maar één keer een rijbewijs moeten halen en een motor moeten kopen. Anderzijds zien we ook steeds meer jongeren die op hun 18de voor een lichte 125 cc motor (A1) kiezen en ook het aantal uitgegeven A2-rijbewijzen zit in de lift. Motorfietsen en scooters in dit segment zijn een stuk budgetvriendelijker (ook op vlak van onderhoud) en de bestuurders hebben bij hun verplaatsingen veel minder hinder qua files en parkeerproblemen. Bij de zwaardere motoren zien we nog steeds een iets ouder publiek (40+). Het ziet er ook naar uit dat het aantal pendelaars dat voor de motor kiest de volgende jaren nog zal stijgen nu de grote werken op de Ring van Antwerpen er aankomen.