Al ruim 20 jaar ontwikkelt Twike driewielers met elektrische assistentie. De nieuwe Twike 5 lijkt nog wat meer op een auto, maar dan zonder motor.


Het concept dat Twike gebruikt is te vergelijken met een elektrische fiets, alleen zijn er hier twee zitplaatsen en twee pedalensets voorzien. Een keuze uit verschillende batterijen laat al dan niet sterkere prestaties of meer autonomie toe, met een topsnelheid tot 190 km/u en een rijbereik tot 500 kilometer voor de krachtigste varianten.

De kleinste batterij (15 kWh) laat reeds een rit van 150 km en een topsnelheid van 120 km/u toe. Dat is ruim voldoende voor dagelijkse verplaatsingen en zelfs woon-werkverkeer. De bedenkers van de Twike geloven sterk in het potentieel van hun voertuig, dat licht (499 kg) is en gebruikt maakt van een menselijk-elektrische hybride aandrijving. Daarmee is de Twike 5 100% ecologisch, want ook zonder de elektrische motor raakt men verder op de spierkracht van de benen. Sturen gebeurt met twee side sticks die zeer precies en minder vermoeiend zijn dan een stuur op langere afstanden.

De constructeur verzamelt momenteel het nodige kapitaal van 2 miljoen euro om de productie te lanceren. De Twike 5 zal tussen 30 en 50.000 euro kosten. Dat is een stevige prijs, maar het voertuig is een pionier in zijn soort en wordt aanvankelijk in een kleine reeks van 500 exemplaren gebouwd. Er bestaat reeds een minder gesofisticeerde Twike 3 met een maximumsnelheid van 85 km/u die minder dan 10.000 euro kost.