Vervuilende auto's betalen in Gent 25 euro per week vanaf 2020 © BELGA

Het Gentse stadsbestuur zal bestuurders van vervuilende auto's (dieselauto's met een Euro-4-motor) vanaf 1 januari 2020 25 euro per week aanrekenen. De tarieven van de lage-emissiezone (LEZ) zijn in de bevoegde gemeenteraadscommissie voorgelegd. Dieselvoertuigen die slechter scoren dan de Euro-4-norm mogen de binnenstad niet meer inrijden.


In totaal wordt zowat een kwart van het Gentse wagenpark getroffen door de LEZ, die voor eigenaars van een vervuilende auto's iets goedkoper zal uitvallen dan de Antwerpse LEZ, die ook een groter gebied omhelst. Voor motoren op benzine, LPG, LNG of CNG moet de euronorm minstens 2 zijn. Tot 2025, wanneer de toelatingsvoorwaarden verstrengen.

De tarieven zijn afhankelijk van de gemiddelde uitstoot van het voertuig en de duur van de toelating. De prijzen die nu voorliggen op de gemeenteraad variëren van 25 euro (voor 1 week) tot 345 euro (voor 1 jaar) voor een vervuilende personenwagen. Voor kleine bussen en lichte bestelwagens tot 3,5 ton variëren de bedragen tussen 35 euro (voor 1 week) en 825 euro (voor 1 jaar). Voor een vrachtwagen of touringcar schommelt het tussen 45 euro (voor 1 week) en 1.150 euro (voor 1 jaar).

De Gentse LEZ is vooral streng voor dieselvoertuigen. Voertuigen met euronorm 4, die tussen de 9 en 12 jaar oud zijn en dus mogelijk nog niet afgeschreven, worden betalende dagpassen voorzien om het gebruik te ontmoedigen. "De invoering van de lage-emissiezone is een stap vooruit voor de gezondheid van alle Gentenaars", zegt schepen van Milieu Tine Heyse (Groen). Benzinevoertuigen die slechter scoren dan Euro 2 mogen de zone niet in, ook niet na betaling.

De Gentse bestuursmeerderheid van Groen, Open Vld, CD&V en sp.a wil de tarieven voor de Gentse LEZ op 23 april in de Gentse gemeenteraad goedkeuren. Het principe kreeg al eerder groen licht in de Gentse gemeenteraad en de invoering van een LEZ staat ook in het bestuursakkoord.