Toyota in space © BELGA

Toyota gaat samen met Jaxa (Japan Aerospace Exploration Agency) een maanauto ontwikkelen die zijn energie haalt uit een brandstofcel die met waterstof wordt gevoed.


Het autootje dat mogelijk ooit in de ruimte zal worden gebruikt, moet ook van een drukcabine worden voorzien, wat de ontwikkeling ervan een stuk complexer maakt. Om het maanoppervlak te kunnen bestuderen, hebben de astronauten een dergelijk voertuig nodig. Het lastenboek is even opmerkelijk, want het voertuig kan slechts een beperkte hoeveelheid brandstof aan boord hebben en daarmee moet het ongeveer 10.000 km kunnen afleggen. Deze maanrover wordt door Toyota en JAX ontwikkeld en is ook vrij groot, met een lengte van 6 meter, een breedte van 5,2 meter en het is 3,8 meter hoog. Binnenin meet de leefruimte (drukcabine) 13 m3. De ruimtemissies met dergelijke voertuigen zijn gepland voor 2030 en de ontwikkelaars willen hun voertuig tegen 2029 klaar hebben. Het voertuig kan zichzelf bevoorraden via zonnepanelen. De stroom wordt niet in batterijen opgeslagen, maar wel via een brandstofcel die stroom omzet in waterstof. Wanneer er elektriciteit nodig is voor de elektrische aandrijving, produceert dezelfde brandstofcel weer stroom met de opgeslagen waterstof.