Audi toont ons de nieuwe topversie van het TT-gamma, de RS die als coupé en als roadster zal worden aangeboden. Onder de motorkap zit een fraai klinkende vijfcilindermotor die 400 pk levert.


Audi heeft een mooi traditie met vijfcilindermotoren. Vooral de topversies van vandaag en gisteren hebben dergelijke motoren in het vooronder. Bij deze nieuwe versie van de TT gaat het om een 2.5 liter grote vijfpitter die 400 pk levert, maar ook een trekkracht van 480 Nm biedt. Deze nieuwe versies zullen vanaf de lente bij de Audi-dealers staan, maar liefhebbers kunnen hem al vanaf eind februari bestellen.

De coupéversie koop je vanaf 71.470 euro en voor de roadster moet je minstens 73.770 euro overmaken. De RS-versie herken je aan de vernieuwde snuit, de Audi-ringen in een matzwarte afwerking, de zijdelingse luchtinlaten en het specifieke RS-logo op het radiatorrooster. Achteraan maakt hij het verschil met twee ovalen uitlaten, een heuse diffuser en een opvallende spoiler.

De gerobotiseerde S-Tronic versnellingsbak telt zeven versnellingen en stuurt het vermogen via een Quattro-aandrijving naar de vier wielen. Hij spurt in 3,7 van 0 tot 100 km/u en haalt een top van 250 km/u. Traditiegetrouw trekt Audi de maximumsnelheid 'optioneel' op tot 280 km/u.