Brussel

Vandaag
  • 27° 11°
  • 4%
  • O 16km/u
Het weer voor 10 dagen

Kies je teken title

  • ram
  • stier
  • tweelingen
  • kreeft
  • leeuw
  • maagd
  • weegschaal
  • schorpioen
  • boogschutter
  • steenbok
  • waterman
  • vissen

Porsche 928 wordt 40

In maart 1977 zette Porsche op het salon van Genève de 928 onder de spots. Het was meteen een bijzondere auto waarvan men toen dacht dat het een vervanger kon worden voor de - intussen - onsterfelijke 911.

In de tweede helft van de jaren zeventig was was Porsche op zoek naar vernieuwing want op het concept van de 911 kwam sleet en grote technische evoluties bleven uit. In 1976 lanceerde de constructeur uit Zuffenhausen de Porsche 924, een betaalbare coupé met een tweeliter viercilinder die flink wat onderdelen met Audi deelde. Het transaxle-concept met de motor voorin en de transmissie en het differentieel achteraan gaf een schitterend en evenwichtig rijgedrag dat in niets te vergelijken viel met de veel moeilijker te beheersen 911-modellen uit die periode. Gesterkt door het succes van de 924 lanceerde Porsche in Genève 1977 de 928. Hij deelde de schitterende transaxle-architectuur en kreeg een 4,5 liter grote V8-motor met 240 pk onder de motorkap. Deze 928 combineerde een evenwichtig weggedrag met comfort en een luxueuze afwerking. Het design oogde ook veel verfijnder met de gebogen motorkap en het afgeronde achtersteven. Deze "nieuwe Porsche" viel bij pers en publiek in de smaak en werd in zijn eerste productiejaar (1978) meteen verkozen tot Car of the Year in Europa. Deze onderscheiding was tot dan toe nog nooit naar een sportwagen gegaan. Gedurende de jaren tachtig volgenden verschillende technische evoluties en de laatste versies zouden tot in de vroege jaren negentig worden gebouwd.
Dit artikel maakt/laat mij
  • 0
  • 3
  • 0
  • 0
  • 0